Forum DDN - Drogowskazy do Nieba.

  



Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 3 ] 
Przeszukiwarka poniższego WĄTKU:
Autor Wiadomość
Post: 5 lip 2013, o 20:43 
Offline
200p
200p

Rejestracja: 16 gru 2012, o 23:18
Posty: 265
Szaty kościelne są milczącą, ale potężną i aż do duszy sięgającą mową Kościoła. Każda z nich ma jakiś swój symboliczny związek z Chrystusem Panem i z ofiarą Jego krzyża. Kapłan wkładając na siebie te symboliczne szaty kościelne, przeobraża się jak gdyby nawet na zewnątrz, swoim wyglądem w Chrystusa Pana, dźwigającego swój krzyż na Kalwarię, aby tam złożyć ze swojego życia ofiarę Panu Bogu za grzechy świata, jako cichy Baranek Boży na zabicie prowadzony. Szaty kościelne są także symbolami liturgicznymi, zwłaszcza znakami cnót i obowiązków kapłańskich. Mówią one, jak się do Mszy należy przygotować i jak po Mszy Św. należy żyć. Tak jak nawet szaty świeckie np. uniform żołnierza czy policjanta, mają wymowę im odpowiednią, tak i kościelne szaty mszalne mają wymowę, którą nie tylko sami kapłani, ale i świeccy chrześcijanie rozumieją.

HUMERAŁ jest jak gdyby małą chustką albo szalikiem lnianym. Kapłan zarzuca go na głowę, spuszcza potem na ramiona, okręca około szyi i zawiązuje na sobie przyczepionymi do niego tasiemkami wokół pasa. W stosunku do Chrystusa humerał przypomina chustę, którą zawiązano Jezusowi oczy, kiedy się z Niego naigrawano, bijąc go po twarzy, i mówiąc: prorokuj nam, Mesjaszu, kto jest, kto cię uderzył. W stosunku do nas humerał jest symbolem ?przyłbicy, hełmu zbawienia?, która dotykając naszej głowy ma nas strzec od złych myśli, a okręcona wokoło szyi ma nasz język zabezpieczyć od złej mowy.

ALBA jest to duża i szeroka szata lniana, którą się wkłada na humerał i którą się odziewa kapłan od szyi aż do stóp. W stosunku do Chrystusa przypomina nam tę białą szatę, w którą Herod ubrał Jezusa na wzgardę, poczytując go za głupiego. W stosunku do nas alba oznacza czystość ciała i duszy, z jaką mamy przychodzić na Mszę.

PASEK jest to gruby lniany, wełniany sznur, którym kapłan przepasuje sobie albę. W stosunku do Chrystusa pasek przypomina nam ów ręcznik, którym przepasał się Pan Jezus, kiedy umywał i obcierał nogi apostołom na ostatniej wieczerzy. Przypomina on również i te rzemienie, którymi przywiązano Pana Jezusa do słupa podczas biczowania. W stosunku do nas pasek jest symbolem wstrzemięźliwości i trzymania w karbach wszystkich żądz cielesnych, a oddania się natomiast ciężkiej pracy w służbie Boga.

MANIPULARZ jest to płaska przepaska, tego samego koloru, co i ornat, którą kapłan wkłada sobie i zawiesza na przedramieniu lewej rąki. W stosunku do Chrystusa manipularz przypomina kajdany, które włożono Panu Jezusowi na ręce, kiedy go pojmano oraz sznur, na którym prowadzono go na Kalwarię. W stosunku do nas manipularz przypomina łacińskie słowa manus plena, tzn. rękę szczodrobliwości i pracy pełną. Zachęca on do gorliwej pokuty i służby Bożej w pocie czoła, z sercem ochotnym i nieleniwym.

STUŁA jest to długa jak gdyby szarfa, z tego samego materiału i w tym samym kolorze, co i ornat, którą kapłan wkłada sobie na szyje i składa na krzyż na piersiach. W stosunku do Chrystusa stuła przypomina nam krzyż, który on dźwigał na ramionach na Kalwarię i który jest symbolem tajemnicy odkupienia i kapłaństwa Chrystusowego. W stosunku do nas stuła przypomina nam naszą godność chrześcijańską i nasze powołanie do nieśmiertelnego królowania z Chrystusem w niebie.

ORNAT jest ostatnią zwierzchnią szatą, w którą ubiera się kapłan do Mszy Św. W stosunku do Chrystusa ornat przypomina ową szatę Jego nieszytą, całą utkaną, jak chce tradycja, ręką Najświętszej Maryi Panny. Na Kalwarii żołnierze ciągnęli losy o te szatę, czyją ma być, nie chcąc jej dzielić. W stosunku do nas ornat symbolizuje jarzmo służby Chrystusowej, słodkie dla tych, którzy je chętnie z miłością Bożą biorą na swoje ramiona.

_________________
Miłość nie jest kochana
Św. Franciszek


Na górę
Post: 5 lip 2013, o 20:44 
Offline
200p
200p

Rejestracja: 16 gru 2012, o 23:18
Posty: 265
Stosownie do pory roku i uroczystości Kościół zmienia kolor szat liturgicznych, wiedząc, jak wielkie znaczenie mają barwy w naszym życiu. Kolor biały jest symbolem światła, radości i niewinności, i używa się go na wszystkie uroczystości Pana Jezusa, za wyjątkiem dni męki Pańskiej, na święta NMP, Aniołów i św. Wyznawców. Kolor czerwony jest symbolem krwi i ognia, męczeństwa i miłości, używa się go na uroczystość Ducha Św. i na święta Męczenników, którzy za wiarę przelali swoją krew. Kolor zielony jest symbolem nadziei, używa się go w niedziele po Objawieniu i Zesłaniu Ducha Św. Kolor fioletowy jest symbolem pokuty i umartwienia, a używa się go w dni postu i pokuty. Kolor czarny jest symbolem śmierci i używa się go w Wielki Piątek oraz przy Mszy Św. za zmarłych.

Jaki jest powód zniknięcia wielu szat liturgicznych oraz barw szat liturgicznych w NOM? Kardynał Ottaviani stwierdza, że zniknięcie szat liturgicznych fałszuje i zniekszałca sens i znaczenie kapłana. Tak, jak już nie ma ani słowa o jego władzy jako kapłana ofiarnika, o jego akcie Przemienienia, o urzeczywistnianej przez niego eucharystycznej obecności w NOM, w ten sam sposób zniknięcie lub dowolne używanie wielu szat liturgicznych jeszcze bardziej ograniczają pierwotne podobieństwo z Chrystusem. Kapłan nie jest już wyposażony we wszystkie swe siły, jest zwykłym przewodniczącym lub kierownikiem, którego od mas odróżniają jedna lub dwie oznaki. ?Nieco większy człowiek od innych? by zacytować komiczne określenie pewnego nowoczesnego kaznodziei. Można potwierdzić, że kapłan już nie różni się niczym od protestanckiego pastora. W stosunku do barw liturgicznych tylko jeden przykład ? niewyobrażalna i niszcząca nowość: Wielki Piątek w czerwonych zamiast czarnych szatach, a więc upamiętnienie któregokolwiek męczennika zamiast żałoby całego Kościoła po jego Twórcy.

Ubiór kielicha

Kielich używany przy Mszy Św. przypomina nam ów wiekopomny kielich Nowego Testamentu, który poświęcił i z którego pił sam Pan Jezus na ostatniej wieczerzy przed swoją męką. W kielichu przy Mszy Św. wino przemienia się w Krew Przenajświętszą Chrystusa. Dlatego kielich zrobiony jest zwykle ze złota lub ze srebra, albo przynajmniej wewnętrzna strona jest złocona.

Zarówno kielich, jak i patena, to jest mały wyzłocony talerzyk, na który podczas Mszy Św. składa się Przenajświętszą Hostię, muszą być konsekrowane i namaszczone olejem św. przez samego biskupa, zanim mogą być użyte do Mszy Św. Kapłan ubiera kielich, kładąc między nim a pateną ręcznik lniany zwany puryfikaterzem do wytarcia kielicha oraz palców i warg kapłana po Komunii przy Mszy Św. Patenę zaś z hostią przykrywa czworokątnym kawałkiem lnianego płótna zwanym palką. Zabezpiecza ona hostię od wysunięcia się na zewnątrz. Korporał jest to niewielki czworokątny obrus, który Kapłan rozłoży na początku Mszy Św., aby na nim postawić kielich i hostię. ? Nie trzeba wspominać, że w NOM zniesiono palkę do ochrony kielicha oraz wewnętrzne pozłocenie świętych naczyń.

_________________
Miłość nie jest kochana
Św. Franciszek


Na górę
Post: 5 lip 2013, o 20:46 
Offline
200p
200p

Rejestracja: 16 gru 2012, o 23:18
Posty: 265
Kolor szat jest taki jak kolor danego okresu liturgicznego.

Adwent-kolor fioletowy
Czas Bożego Narodzenia- kolor biały
Czas zwykły - kolor zielony
Wielki Post - kolo fioletowy
Czas Wielkanocny - kolor bialy
Zesłanie Ducha Świętego - kolor czerwony
Czas zwykły - kolor zielony

_________________
Miłość nie jest kochana
Św. Franciszek


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 3 ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 77 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Przejdź do:  
Chwała Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu, jak była na początku, teraz i zawsze i na wieki wieków. Amen.
Czytając to Forum DDN, wyrażam swoją Miłość do Maryi i Jezusa Chrystusa, wierząc w Jego Wszechmoc i Miłosierdzie.

"Od Prawdy zależy przyszłość naszej Ojczyzny" - święty Jan Paweł II

Sanktuarium Matki Bożej Kębelskiej w Wąwolnicy Jezu Ufam Tobie!