Forum DDN - Drogowskazy do Nieba.

  



Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Przeszukiwarka poniższego WĄTKU:
Autor Wiadomość
Post: 6 sty 2015, o 20:04 
Offline
1000p
1000p
Awatar użytkownika

Rejestracja: 8 paź 2013, o 19:41
Posty: 1061
JOGA - droga do zbawienia czy odprężenia?

Metody jogi powinny być stosowane pod kierunkiem kompetentnego mistrza, a takim mistrzem (guru) powinna być osoba rzeczywiście oświecona (w hinduistycznym sensie tego słowa), a nie ktoś, kto wyuczył się pewnych technik z książek. Eliade zalicza jogę, obok karmana, maji i nirwany, do czterech podstawowych idei-sił, nadających niepowtarzalny charakter duchowości indyjskiej. Trzeba też pamiętać, że jogę zrodziło pytanie o zbawienie.

W dzisiejszym świecie joga cieszy się dużą popularnością. Wiele pozycji na temat praktyk jogicznych można znaleźć na rynku księgarskim. Powstają liczne szkoły, które proponują jogę nowoczesną. Mają one charakter często komercyjny bądź sekciarski - w każdym bądź razie, obcy oryginalnej jodze indyjskiej. Bardzo łatwo można też otrzymać dyplom jogina. Robi się przyspieszone kursy, które są zaprzeczeniem samej jogi. Wyrywa się - w celach leczniczych, gimnastycznych, terapeutycznych, odmładzających - z kontekstu kulturowego, filozoficznego i religijnego poszczególne ćwiczenia, które mogą niekiedy dawać wręcz odwrotny skutek. Joga jest systemem filozofii i praktyki, o czym często zapominają współcześni ?jogini".

Metody jogi powinny być stosowane pod kierunkiem kompetentnego mistrza, a takim mistrzem (guru) powinna być osoba rzeczywiście oświecona (w hinduistycznym sensie tego słowa), a nie ktoś, kto wyuczył się pewnych technik z książek1 . Eliade zalicza jogę, obok karmana, maji i nirwany, do czterech podstawowych idei-sił, nadających niepowtarzalny charakter duchowości indyjskiej2 . Trzeba też pamiętać, że jogę zrodziło pytanie o zbawienie.

KORZENIE JOGI
Tradycja jogi ma w Hinduizmie długą historię. Jej początków można doszukiwać się w archaicznych praktykach szamańskich, które znane były w Indiach na długo przed przybyciem Ariów3 . Jednakże materiałów źródłowych z tego okresu jest niestety niewiele.

Wykopaliska archeologiczne z początku XX wieku przyniosły materialne ślady praktyk jogicznych. Znaleziska te pochodzą z dwóch głównych ośrodków wysoko rozwiniętej kultury Indii, mianowicie z Harappy i Mohendżo Daro4 .

Pierwsze wzmianki o jodze, udokumentowane w literaturze, pochodzą z czasów powstawania hymnów wedyjskich. Religia Wed jest politeistyczna, ale widoczne są w niej zalążki monoteizmu, jaki zagości w późniejszym hinduizmie.

Najstarsza jest Rygweda (hymny wiedzy), która datuje się na okres ok. 1500-1000 lat przed Chr. Składa się ona z ponad tysiąca hymnów, które recytowano podczas obrzędów ofiarnych w kulcie aryjskim. Zatem głównym tematem hymnów są obrzędy ofiarne, których celem było zadośćuczynienie bogom i uzyskanie od nich łask w postaci wygranych walk, obfitości bydła, długiego życia, licznego potomstwa... Jest to ofiara składana najczęściej w postaci ognia, topionego masła lub wyciągu z halucynogennej rośliny - słomy. Ofiarę składali bramini (kapłani), którzy zajmowali centralną pozycję w hinduskim społeczeństwie.

Późniejsza literatura wedyjska, jak brahmany, aranjaki i upaniszady w sporej części koncentrują się również na temacie ofiary. W ujęciu tych pierwszych ofiara stwarza kosmos i podtrzymuje wszechświat w istnieniu. Aranjaki natomiast są tekstami przeznaczonymi do medytacji na odosobnieniu. Przechodzą z ofiary zewnętrznej na ofiarę wewnętrzną (surowość życia ascetycznego połączona np. z oddechem lub mową). Istotna przemiana na temat ofiary dokonuje się w Upaniszadach (VIII-VI w. przed Chr.). Następuje mianowicie uwewnętrznienie rytuału. Rolę ofiary całkowicie przejmuje poznanie. Uwaga koncentruje się na życiu ascetycznym, podniesiona także zostaje wartość celibatu oraz praktyk medytacyjnych. Narzędziem wyzwalającym ma być usunięcie niewiedzy, właściwej ludzkiej kondycji: tego, co jest ?ja" (atman), od tego, co nim nie jest; tego, co przyjemne, od tego, co przykre5 . W późniejszych tekstach Upaniszad zaczyna pojawiać się doktryna reinkarnacji, czyli wędrówki dusz (sansara), w zależności od prawa karmana6 . Człowiek musi wcielać się w nieskończoność, chyba że znajdzie sposób na przełamanie kręgu narodzin i śmierci. Doktryna o karmanie stała się z czasem zasadniczym elementem filozofii indyjskiej. Służyło to przede wszystkim wyjaśnieniu tajemnicy cierpienia i usprawiedliwieniu nierówności społecznej7 . Koncepcja sansary, czyli ponownego wcielenia, widocznie odpowiadała potrzebom duchowym Indii, gdyż dawała duszy niewyczerpalne możliwości nowych doświadczeń, a także otwierała nadzieję nawet przed najniższymi ze stworzeń.

Jednakże myśl o ciągłych narodzinach zainspirowała niektórych do poszukiwania odpowiedzi na pytanie, jak można uciec od cyklu narodzin i śmierci. Jednym ze sposobów na usunięcie swego karmana i na osiągniecie wyzwolenia (moksza) jest - jak powiedzieliśmy wcześniej - usunięcie niewiedzy, którą można osiągnąć przez praktykowanie medytacji i ascezę.

Zaczął rozwijać się nurt ascetyczny, który stał się ruchem potężnym8 . Duch tego okresu był pełen pesymizmu i ascetyzmu. Ascetyzm był drogą ucieczki od smutnego świata, który pod każdym względem rozczarowuje. Miał on też wydźwięk pozytywny, mianowicie był przepojony pragnieniem wiedzy, poszukiwaniem mądrości. Zastanawiano się też nad genezą wszechświata, istoty ludzkiej duszy i innych problemów pokrewnych.

Tak wykrystalizowało się sześć systemów zbawienia, które uznano za ortodoksyjne: njaja i wajsieszika; sankhja i joga; mimansa i wedanta9 . Każda z tych dróg wyrasta z odmiennego źródła, ale wszystkie uznano za jednakowo skuteczne, bo prowadzące do zbawienia.

Nas interesuje czwarty system zbawienia - joga. Sam termin pochodzi od rdzenia ?judż" - wiązać, połączyć, zaprząc, ujarzmiać10 . W sensie szerokim używa się tego pojęcia do wszystkich ćwiczeń duchowych i aktów umartwienia w religii indyjskiej. Krótko mówiąc, słowo ?joga" służy do określenia wszelkiej techniki ascezy i medytacji. Najstarszym traktatem jogi, o którym będziemy teraz mówili, jest Jogasutra przypisywana Patańdżalemu.

ROZWÓJ JOGI KLASYCZNEJ
Czas powstania Jogasutr datuje się na III w. po Chr. Koncepcje metafizyczne w niej zawarte, były pierwotnie blisko spokrewnione z koncepcjami sankhji, ale różniły się od nich tym, że do obrazu świata wprowadzały bóstwo. Warto też wiedzieć, że obok jogi w wydaniu klasycznym, opracowanej przez Patańdżalego, istnieje wiele odmian jogi w ramach innych systemów, jak buddyzm, dżinizm, tantryzm, wedanta11 . Niekiedy joga rozwijała się w różnych kierunkach, dostosowując się do różnych temperamentów, praktykujących ją adeptów. Tak powstawała: hathajoga, czyli joga siły12 , dżńanajoga, czyli joga wiedzy13 , bhaktijoga, czyli joga miłości14, karmajoga, czyli joga sprwiedliwości15 , lajajoga (utożsamiana z kundalinijogą)16 , mantrajoga17 ...

Klasyczna joga zdołała wypracować systematyczną metodę ćwiczenia ciała i umysłu, która prowadzi do osiągnięcia najwyższego stopnia koncentracji, pozwalającej jednostce na bezpośrednie doświadczenie rzeczywistości, do osiągnięcia wglądu w istotę rzeczy.

Jogi nikt sam się nie uczy, ale potrzebne jest kierownictwo mistrza (guru). Jogin zdaje sobie sprawę, że bycie w świecie łączy się z koniecznością cierpienia. Dlatego sam fakt obecności cierpienia powinien go motywować do podjęcia praktyk samodoskonalenia. Cierpieniu nierozłącznie towarzyszy prawo karmana. Stąd jogin podejmuje wysiłek umierania dla świata, poprzez odpowiednie praktyki ascetyczno-medytacyjne, aby wyzwolić się z kręgu wcieleń. Rozwój duchowy w jodze prowadzi do stopniowego wyzwalania się z niewiedzy (awidja)18, która jest powodem cierpienia, które z kolei wiąże się - jak już mówiliśmy - z karmanem. Jogini przechodzą różne katusze na drodze samodoskonalenia. ?Bogowie kuszą joginów rozmaitymi rozkoszami i nadludzkimi mocami. Jednakże wszelkie profity zaspakajające ich pragnienia okazują się niczym więcej, jak tylko kolejną, bardziej subtelną niż zwykłe ludzkie ograniczenia, formą zniewolenia. (...) Bogowie starają się ich odwieść od dalszych starań, zmierzających do wyzwolenia, oferując nadzwyczajne, boskie rozkosze, eliksir nieśmiertelności i obiecując spełnienie wszelkich pragnień"19. Żaden z joginów nie powinien czuć się bezpiecznie w swej wędrówce ku wyzwoleniu, dopóki nie powściągnie wszystkich uciążliwych przejawów niewiedzy, łącznie ze świadomością ?jestem"20.

Patańdżali zaleca stosowanie ascezy obok studiowania pism, dotyczących wyzwolenia i oddania się Iśwarze. W ten sposób doszliśmy do wstępnej praktyki krijajogi21, czyli jogi czynu, która ma pomóc joginowi w osiągnięciu skupienia oraz w osłabnięciu wszelkich uciążliwości22 wywołanych działaniem niewiedzy. Asceza służy wyciszeniu świadomości i oczyszczeniu jej z wpływów karmana; studiowanie, które jest wstępem do medytacji, ma wytworzyć u jogina nawyk koncentracji na jednym przedmiocie23 (służy temu powtarzanie oczyszczających mantr24); oddanie się Iśwarze25 polega na ofiarowaniu Najwyższemu Mistrzowi wszelkich swoich czynów. Krijajoga jest fazą przygotowawczą, która ?pozwala adeptowi jogi przejść łagodnie ze sfery życia społecznego przez fazę ascetyczno-rytaualistyczną ku praktyce głębokiej medytacji, ukoronowanej jogiczną enstazą"26.

Droga, wiodąca jogina do wyzwolenia (kaiwalja), według jogi klasycznej Patańdżalego, prowadzi przez osiem podstawowych etapów27, u podstawy której stoi krijajoga wraz z ascezą, medytacją i Iśwarą: ?Asceza, medytacja i skupienie się na Iśwarze składają się na krijajogę"28. Teraz przyjrzymy się każdemu z tych etapów:

1. Jama - zasady etyczne
Zasadą moralną jest np. niekrzywdzenie (brak złośliwości wobec jakiejkolwiek istoty), uczciwość, czystość29. Na tym etapie jogin ćwiczy samoopanowanie.

2. Nijama - praktyki ascetyczno-mistyczne
Przestrzeganie zasad etycznych ma służyć temu, by zahamować te działania w człowieku, które szkodzą nam samym, jak i innym ludziom. Mam tu na myśli powstrzymywanie się od takich działań, jak kłamstwo, kradzież, żądza posiadania...30. Na przezwyciężenie słabości zaleca się joginowi praktykę przeciwieństwa, tzn. jeśli jogin ma myśli, żeby ?skłamać", to należy wzbudzić w sobie myśl przeciwną i ją kontemplować. W ten sposób osłabia się działanie negatywnej myśli, a z czasem nawet całkowicie ją usuwa.

Praktyki ascetyczno-mistyczne służą doskonaleniu się w ascezie (znoszenie cierpliwie różnych niedogodności życiowych), studiowaniu nauk i oddaniu się Iśwarze. Na drugim poziomie metody jogi, adept umacnia się w woli, motywacjach i koncentracji na jednym punkcie. Dopiero po dobrym opanowaniu zasad etyki i praktyk ascetyczno-mistycznych jogin może podążać dalej w procesie samodoskonalenia. Ważne jest, żeby każdy z tych ośmiu etapów, prowadzących do wyzwolenia, był gruntownie przeżyty, gdyż wszelkie zaburzenia i niedostatki u ich podstaw mogą niekorzystnie wpływać na sam moment osiągnięcia kaiwalja, a nawet zahamować cały rozwój jogina.

Kolejnym krokiem na ścieżce wyzwolenia jest próba zapanowania nad własnymi zmysłami i nad własnym ciałem. Ciało jest źródłem psycho-witalnej energii, niezbędnej do podjęcia rozwoju duchowego. Jogin zdaje sobie sprawę, że ciało podlega starzeniu, chorobom, zmienności, ułomności... Widzi także pozytywy ludzkiego ciała, które służy jako ?pojazd" do osiągnięcia wyzwolenia (kaiwalja). Potrzeba jednak, by swoje ciało jogin przygotował poprzez oczyszczenie, które może mieć wymiar zewnętrzny (oczyszczenie wodą, ziemią, ogniem, ?czyste" jedzenie zdobyte bez zadawania krzywdy innym istotom), jak i wewnętrzny (ciało oczyszcza się wraz z umysłem poprzez praktykowanie uwagi, mądrości, powściągliwości...). Ciało jest głównym przedmiotem skupienia. Oczyszczeniu ciała służą trzy następne szczeble:

3. Asana - pozycje ciała podczas medytacji
Jogin ćwiczy utrzymanie się w jednej pozycji przez dłuższy czas, aby wzmocnić stabilność uwagi i wydłużyć czas koncentracji, a także by doświadczyć jedności psychofizycznej organizmu. Pozycja ciała powinna być nieruchoma i wygodna31.

4. Pranajama - powściągnięcie tchnienia życiowego, czyli opanowanie oddechu
Na tym etapie jogin próbuje przejąć kontrolę nad subtelną sferą cielesności, czyli nad energią, która ożywia całe ciało. Energia (tchnienie) życia (prana), której zewnętrznym przejawem jest oddech, jest przedmiotem doskonalenia. Proces ten zwany jest pranajama. Polega on na spowolnieniu i uregulowaniu procesu oddychania, a ostatecznie kończy się zatrzymaniem wdechu i wydechu, czyli wchłaniania i uwalniania prany. Jogin uzyskuje tutaj kontrolę nad biegiem prany, a także utrzymuje świadomość w stanie równowagi i ją wycisza, co służy kontemplacji.

W jodze Patańdżalego są trzy rodzaje pranajamy32:
- zewnętrzna: zatrzymuje pranę po wydechu.
- wewnętrzna: zatrzymuje pranę po wdechu.
- stłumiona: pojawia się w następstwie jednorazowego aktu stłumienia obu biegunów prany.

Wszystkie trzy pranajamy ćwiczy się przez długie skupienie się (ćwiczenie uwagi), na biegu prany, a także na liczbie wdechów i wydechów. Dzięki tym praktykom umysł zdobywa zdolność koncentracji na jednym punkcie (dharana).

5. Pratjahara - wycofanie zmysłów
Mamy tu do czynienia z wycofaniem narządów psychicznych z przedmiotu poznania. Jest to powolne przechodzenie ze świata zewnętrznego w kierunku świata wewnętrznego. Bodźce zewnętrzne już prawie nie dochodzą do jogina. Pojawia się wyciszenie, które z kolei wprowadza uprawiającego jogę na drogę wewnętrzną, które już skierowane są na cel ostateczny - wyzwolenie.

Warto jeszcze powiedzieć, że cały ten etap (asana, pranajama, pratjahara) służy poznawaniu własnego ciała i zapanowaniu na różnymi jego funkcjami. Odkrywa się główne ośrodki energetyczne (czakry), kanały (nadi), przez które przepływa energia życiowa33.

Trzy ostatnie etapy ścieżki wyzwolenia to:

6. Dharana - przykucie uwagi
Umysł jest często targany różnymi rozproszeniami. Jogasutry podają dziewięć rozproszeń świadomości: ?choroba, otępienie, niezdecydowanie (wahanie się, powątpiewanie), nie skupienie się (lenistwo duchowe), brak energii, niepowściągliwość, błędne poznanie, nie osiągnięcie stopnia skupienia i nie umocnienie się [w nim gdy został osiągnięty]"34. Symptomami rozproszenia są: cierpienie, złe samopoczucie, drżenie ciała, wdech i wydech35. Niezbędnym warunkiem rozpoczęcia praktyki duchowej jest koncentracja umysłu. Dlatego też na tym etapie rozwoju duchowego jogin zdobywa umiejętność długiego wpatrywania się w jeden punkt. Zdolność ta prowadzi do głębokiej kontemplacji (dhjana). Przedmiot dharany może być różny: materialny, subtelny, zewnętrzny, wewnętrzny.36 Jednakże sam wybór przedmiotu kontemplacji jest bardzo ważny, ponieważ świadczy on o poziomie życia duchowego jogina. Koncentracji świadomości zwykle dokonuje się na jednym z głównych ośrodków energetycznych, zwanych czakrami. Przedmiotami koncentracji mogą też być: słońce, księżyc, gwiazda, współczucie, jak również siła...

7. Dhjana - kontemplacja, intensywne i długotrwałe skupienie się na jednym przedmiocie
Jogin osiąga na tym etapie stan bezpośredniego intuicyjnego wglądu poznawczego. Jest to joga samopoznania i samoopanowania. Umysł zostaje uwolnionych od wszelkich pragnień. Skupienie zaś na jednym przedmiocie, prowadzi do wycofania się zmysłów, tak że nie biorą udziału w poznawaniu. Jogin nie czuje się jeszcze stabilnie, ponieważ zmysły mogą skoncentrować się na przedmiocie, który przyciąga, a to mogłoby zaniechać wejściu w ostatni etap rozwoju, którym jest samadhi.

8. Samadhi - skupienie
Następstwem dhjany jest skupienie (samadhi), które polega na enstazie37, czyli całkowitym zanurzeniu się w kontemplacji głębokiej. Stan umysłu jogina jest niewzruszony wobec pokus przedmiotu. Następuje spojenie w jedną całość trzech aspektów aktu poznawczego: poznającego, poznawczego, poznawania. ?Percepcja przebiega wówczas bez najmniejszych zakłóceń i pozwala na dokonanie głębokiego wglądu mistycznego. (...) Owo stopienie dotyczy podmiotu względnego, empirycznego (citta), który ostatecznie sam może ulec uprzedmiotowieniu jako przejaw prakrti, nie zaś podmiotu absolutnego (purusza), który nie uczestniczy aktywnie w żadnej z operacji świadomości empirycznej, nawet w trakcie enstazy"38.

Na tym ostatnim etapie trójczłonowym (dharana, dhjana, samadhi), jogin zyskuje nadzwyczajne moce (wibhuti), które świadczą o jego postępie duchowym, a także pomagają w przezwyciężania wszelkich przeszkód, jakie pojawiają się na ścieżce wyzwolenia. Pojawiają się różne zdolności: lewitacja, dotykanie rzeczy odległych, panowanie nad żywiołami i ich przejawami. Jogin zdaje sobie sprawę z niebezpieczeństwa jakie niosą ze sobą wibhuti. Mogą one wzmocnić ego, wbić jogina w pychę, a to skutkuje karmanem. Dlatego motywacją jogina nie powinna być nigdy chęć osiągnięcia owych mocy, ale pragnienie odkrycia prawdy i wyzwolenie się z cierpienia. Dopóki jogi nie osiągnie ostatecznego wglądu rozróżniającego, w którym przedmiot empiryczny odkrywa różnicę między prakrti a puruszą, czyli między ?ja" empirycznym a Jaźnią, przyrodą a duchem, będzie musiał wciąż pogłębiać ścieżki prowadzące do wyzwolenia (kaiwajla). Doświadczenie wyzwalające usuwa niewiedzę (awidja) i zmienia nieodwracalnie status podmiotu empirycznego. Doświadcza się także czystą świadomość puruszy. Wgląd zaś jest bez jakichkolwiek treści. Następuje uwolnienie od ?ego" i od przedmiotu. Podmiot empiryczny ustępuje miejsca absolutnemu (purusza), który pozostaje odtąd jedynym, osiągając tym samym całkowitą wolność (kaiwajla). Raz na zawsze poznający został uwolniony od niewiedzy metafizycznej (awidja), która jest źródłem cierpienia i przyczyny uwikłania się w ciąg narodzin i śmierci (sansara). Ciąg karmiczny zostaje przerwany i wypala się aż do całkowitego wygaśnięcia w chwili śmierci. Nie ma już powrotu. Jogin, który dokonał rozróżnienia, nigdy się nie cofa39.

ZAKOŃCZENIE
Nie jest możliwe opisanie na kilku stronach wszystkich gałęzi jogi, jakie się rozwinęły w historii hinduizmu. Dlatego tez skupiłem się wyłącznie na jodze w ujęciu Patańdżalego, uznanego za jednego z największych przywódców religijnych. Ośmioraka ścieżka, którą przedstawiają Jogasutry, prowadzi adepta drogą ascezy i medytacji aż do osiągnięcia stanu wyzwolenia (kaiwalja). Oparta na ?doświadczeniu mistycznym" wiedza o prawdziwej Jaźni uwalnia, według hinduizmu, od prawa karmana i w konsekwencji od reinkarnacji (wędrówki dusz). Trzeba uznać, iż pomimo dużego zainteresowania jogą, ludzie nie zdają sobie sprawy, czym właściwie ona jest - a jest drogą, prowadzącą do zbawienia. Praktykowana na gruncie kultury Zachodu jest bardzo często przedstawiana łącznie z pojęciami chrześcijańskimi, po to by ukazać ją w świetle wiarygodności w drodze do Boga. Trzeba jasno powiedzieć, że praktyki jogi dzisiaj proponowane ludziom, często nie mają nic wspólnego z jogą klasyczną. Co więcej, nie da się jej umieścić nawet w kręgu jogi praktykowanej w hinduizmie, jak i nie można powiedzieć, że została zaadoptowana w chrześcijaństwie. Powstające szkoły, centra, kursy rozmaitych kierunków jogi, czerpią jednak z metod hinduistycznych i łączą je z elementami teozofii, magii oraz psychotechnik zachodnich. Guru nie tylko głosi zasady danego kierunku, ale także stara się zdobywać zwolenników, a w niektórych wypadkach dąży nawet do autorytarnego podporządkowania sobie zwolenników. Mistrzowie prowadzą swych adeptów przez różne ćwiczenia, do absolutnego opanowania ducha i ciała. Niestety wielu ludzi nie zdaje sobie sprawę, że podążając drogą jogi, nie poprzestaje się wyłącznie na psychotechnice, na poznawaniu siebie, nabywaniu sprawności fizycznej, ale joga jako cel stawia zbawienie, pojmowane w duchu hinduistycznym. Oznacza to zatem, wyzwolenie się nieświadomości z więzów materii.

Warto zadawać sobie pytania zanim zaczniemy praktykować jogę: Co chcę drogą jogi osiągnąć; czy wiem, jakie jest jej pochodzenie i jaki cel, itp? Czy proponowane dzisiaj przez różnych mistrzów metody jogi to jakaś próba stworzenia synkretyzmu religijnego, np. New Age? A może łatwy sposób na dorobienie się pieniędzy?

Jan Paweł II w książce Przekroczyć próg nadziei tak mówi: ?Wypada chyba przestrzec tych chrześcijan, którzy z entuzjazmem otwierają się na rozmaite propozycje pochodzące z tradycji religijnych Dalekiego Wschodu, a dotyczących na przykład technik i metod medytacji i ascezy. W pewnych środowiskach stało się to wręcz rodzajem mody, którą przejmuje się dość bezkrytycznie. Trzeba, ażeby najpierw dobrze poznali własne duchowe dziedzictwo, żeby także zastanowili się, że mogą się tego dziedzictwa ze spokojnym sumieniem wyrzekać"40.

Tomasz Mariański OP

Przypisy:
1 Zob. http://www.himavanti.org
2 Zob. M. Eliade, Joga. Nieśmiertelność i wolność, tłum. B. Baranowski, Warszawa 1984, s. 19.
3 Stanowiska tego broni M. Eliade, j. w., s. 328-335. Arianie najechali Indie ok. II tysiąclecia przed Chrystusem. Zostawili po sobie dokumenty własnej tradycji w postaci Wed (święte księgi ?Wiedzy"). Wedy są zbiorem hymnów do bóstw Ariów, ułożonych w sanskrycie. Zob. M. S. Zięba, Hinduizm, s. 245nn, w: Religia w świecie współczesnym, Studia Religioznawcze t. I, red. H. Zimoń SVD, KUL 2000; R. Hammer, Korzenie: rozwój hinduizmu, s. 173-174, w: Religie świata. Przewodnik encyklopedyczny, tłum. M. Stopa, Warszawa 1996, 1998; A. L. Basham, Indie. Od początku dziejów do podboju muzułmańskiego, tłum. Z. Kubiak, Warszawa 2000, s. 43-45.
4 Zob. M. Jakubczak, Doświadczenie mistyczne w jodze klasycznej, [w:] Między wiarą a gnozą. Doświadczenie mistyczne w tradycji Orientu, red. M. Jakubczak i M. Socha-Piekło, Kraków 2003, s. 35-109.
5 Zob. M. S. Zięba, dz.cyt., s. 252-253.
6 Karman to czyn niosący ze sobą moralną wartość, dobra lub zła. Każdy dobry czyn pociąga za sobą jakieś doznanie przyjemności, jak każdy czyn zły domaga się doznania przykrości. Nie wszystkie czyny osiągają swe skutki w życiu doczesnym, dlatego domagają się odpłaty po śmierci. Tą odpłatą jest kolejne wcielenie, w którym doświadcza się przyjemności i przykrości, ale jednocześnie jednostka dokonuje nowych czynów, które skutkują na przyszłość.
7 Na temat społeczeństwa zob. A. L. Basham, dz. cyt., s. 147-198.
8 Zob. Tamże, s. 251-255; M. Jakubczak, dz. cyt., s. 44-48.
9 Zob. A. L. Basham, dz. cyt., s. 327-328; M. Jakubczak, Sankhja i Joga. Podstawy filozofii Patańdżalego, Kraków 1999, s. 19-20.
10 Zob. M. Eliade, dz. cyt., s. 20.
11 Więcej na temat jogi w innych systemach zob. Tamże, rozdz. V i VI.
12 Termin "hatha" oznacza siłę, moc. Celem hathajogi jest zwiększenie mocy ciała fizycznego, tak aby można było je przekształcić na drodze technik psychosomatycznych w boskie ciało, które zapewnia nieśmiertelność. Stąd praktyka ćwiczeń akrobatycznych i przybieranie bardzo trudnych pozycji.
13 Termin "dżńana" oznacza poznanie, wiedzę, która pojawia się w skupieniu medytacyjnym.
14 Termin "bhakti" znaczy: przywiązanie, czczenie, podzielenia, miłowanie.
15 Karmajoga dąży do zjednoczenie przez bezinteresowny czyn, w oderwaniu od ?ja".
16 Lajajoga bazuje na anatomii i fizjologii, a jej praktyki skupiają się na wewnętrznych manipulacjach praną.
17 Wykorzystuje praktyki wizualizacji, projekcji, kontemplacji, za pomocą mantr.
18 Niewiedza ta odnosi się do wiedzy obarczonej błędem metafizycznym, który polega na braku rozróżnienia miedzy przedmiotową a podmiotową sferą rzeczywistości.
19 M. Jakubczak, dz. cyt., s. 63.
20 Tamże, s. 57.
21 Krijajoga jest wstępną praktyką jogiczną obejmującą ascezę (topas), medytację (swadhjaja) oraz skupienie się na Iśwarze (Iśwarapranidhana). Prowadzi ona do wywołania odpowiedniego stanu skupienia świadomości, dzięki któremu zostają osłabione wszelkie uciążliwości i które pozwala na praktykowanie zasadniczej części jogi.
22 Uciążliwości to błędy poznawcze. Gdy działają, rozwój duchowy jest niemożliwy, natomiast rozwija się karman. Jogasutry wymieniają ich pięć: niewiedza, świadomość ?jestem", pragnienie, awersja i przywiązanie [do życia]. Zob. Klasyczna joga indyjska. Jogasutry przypisywane Patańdżalemu i Jogabhaszja czyi komentarz do Jogasutr przypisywany Wjasie, tłum. L. Cyboran, Warszawa 1986, II.3 (dalej za oznaczeniem: Jogasutry - Js; Jogabhaszja - Jbh).
23 Przedmiot koncentracji może być różny: obiekt fizyczny (miejsce między brwiami, czubek nosa), myśl (prawda metafizyczna), Bóg (Iśwara). Więcej na temat technik koncentracji M. Eliade, dz. cyt., s. 62nn
24 Mantra to krótka duchowa myśl. Powtarzanie mantry polega na subtelnym wnikaniu w jej treść, zapamiętywania jej, przeżywania jej treści, co z kolei prowadzi do kontemplacji znaczenia mantry.
25 Jaką rolę odgrywa w drodze wyzwolenia jogina Bóg Iśwara, który nie jest ani stwórcą człowieka, ani kosmosu? W rozumieniu joginów Iśwara przyspiesza proces osiągania skupienia, jogicznej enstazy (samadhi). Może on przyjść z pomocą tylko joginowi, tzn. człowiekowi, który wybrał jogę. Iśwara nigdy nie podlegał prawu karmana. Jest on też traktowany jako wewnętrzny mistrz - guru, przewodnik; utożsamiany jest z mistyczną zgłoską OM, która w jodze ma duże znaczenie, gdyż umożliwia osiąganie wglądu rozróżniającego między ?ja" empirycznym a Jaźnią i w ten sposób pomaga w medytacji. Więcej na temat Iśwary i zgłoski OM zob. Js. I,27.29; M. Jakubczak, Poznanie wyzwalające. Filozofia jogi klasycznej, Kraków 1999, s. 80-88.
26 M. Jakubczak, dz. cyt., s. 64.
27 Js. II.29.
28 Js. II.1.
29 Js. II.30.
30 Zob. tamże.
31 Js. II.46.
32 Js. II.50.
33 Czakry są kręgami energetycznymi, które skupiają energię życiową (prana), ulokowaną wzdłuż kręgosłupa. Dokładnie nie są one związane z konkretnymi organami ciała fizycznego. W tantryzmie i w hathajodze, gdzie praktyki związane z czakrami są bardzo ważne, przyjmuje się, że subtelne ciało ma 72 000 kanałów (nadi), a głównym jest szuszumna, która w stosunku do grubego ciała biegnie od nasady kręgosłupa do szczytu głowy; znajduje się w niej siła zwana kundalini. Kundalini budzi się przy pomocy praktyk jogi, i wznosząc się ku górze, otwiera wszystkie czakramy. Więcej na temat czakr i kanałów nadi zob. M. Eliade, dz. cyt., s. 250-262.
34 Js. I.30.
35 Zob. Jbh. I.31.
36 Zob. Jbh. I.35.
37 Pojęciem tym posługuje się Mircea Eliade. Rozróżnia on ekstazę, która jest związana z silnym pobudzeniem emocjonalnym od enstazy jogicznej, którą charakteryzuje jako głębokie wyciszenie, będące wynikiem zdyscyplinowania swiadomości. Zob. Tamże, s. 92-94.
38 M. Jakubczak, dz. cyt., s. 70. Prakrti - zasada twórcza rzeczywistości przedmiotowej, podlega nieustannym przemianom. Tłumaczona jest także jako przyroda, natura, materia. Purusza - człowiek, osoba, istota ludzka; w jodze klasycznej oznacza byt podmiotowy, Jaźń; bierny pierwiastek rzeczywistości, transcendentny wobec prakrti.
39 Jbh. IV,34.
40 Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei. Jan Paweł II odpowiada na pytania Vittoria Messoriego, Lublin 1994, s. 80 (Warto przejrzeć s. 73-81). Czy i jak modlitwa chrześcijańska może zostać ubogacona metodami zakorzenionymi w kontekście odmiennych kultur i religii, zob. Kongregacja Nauki Wiary, O niektórych aspektach medytacji chrześcijańskiej, 15 X 1989.

* Tekst ukazał się w: "Teofil" 1 (19) 2004.

źródło http://badzwolny.eu/index.php?option=co ... Itemid=134


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 59 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Przejdź do:  
Chwała Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu, jak była na początku, teraz i zawsze i na wieki wieków. Amen.
Czytając to Forum DDN, wyrażam swoją Miłość do Maryi i Jezusa Chrystusa, wierząc w Jego Wszechmoc i Miłosierdzie.

"Od Prawdy zależy przyszłość naszej Ojczyzny" - święty Jan Paweł II

Sanktuarium Matki Bożej Kębelskiej w Wąwolnicy Jezu Ufam Tobie!